Jaakko Stenhäll Sivublogi politiikan ja talouden ajankohtaiseen kommentointiin. Yleensä tekstit löytyvät osoitteesta http://jaakkostenhall.blogspot.com

Avoin hallinto tarjoaisi talousennusteen ennen kehysriihtä

Valtiovarainministeriön suhdanne-ennuste kerrotaan julkisuuteen vasta kehysriihen jälkeen, kertovat Verkkouutiset. Lainaan VM:n viestintäjohtajaa Anita Sihvolaa:

Hän kertoo Verkkouutisille, että kehysriihen päätökset vaikuttavat itsessään ennusteen lukuihin. Siksi ennustetta ei voida vielä kertoa julkisuuteen kehysriihen yhteydessä.

Sihvola tarkensi Verkkouutisille myöhemmin, että suhdanne-ennusteen julkaisuajankohtaa ei ole lykätty, vaan julkistaminen tapahtuu valtiovarainministeriön normaalin aikataulun mukaisesti. Julkisuudessa on siis esitetty aiemmin virheellistä tietoa, että julkaiseminen tapahtuisi jo 22. maaliskuuta.

 

Eikö reiluinta olisi kertoa suhdanne-ennuste julkisuuteen sekä ennen että jälkeen kehysriihen? Lisätyötä tämä ei tuottaisi kun kerran luvut kerrotaan ministereille joka tapauksessa ennen kehysriihtä. Menettelytapa antaisi kuitenkin samalla hyvän tavan kansalaisille arvioida VM:n näkemystä hallituksen politiikkatoimista.

Samalla tämä voisi vahvistaa vaikutelmaa VM:n tutkimusosaston riippumattomuudesta, jota tämänkaltainen uutisointi vähän nakertaa. Nyt tuntuu vähän siltä, että kehysriihessä neuvotellaan kaiken muun ohella myös siitä, millaisen tulevaisuudenkuvan tutkijat ja poliitikot voivat yhdessä rakentaa, ja millaiset yhteiset olettamukset tämän pohjalle löydetään.

Normaali metodihan olisi se, että poliitikoille tuotetaan tietoa, jonka pohjaltahe tekevät  päätökset, ja näitä päätöksiä taas sitten arviotaisiin uusissa ennusteissa, jotka olisivat kaikille avoimia. Nyt hallituksen politiikkatoimien arviointi jää ainakin VM:n havaintojen osalta kansalta pimentoon.

Nyt käytettävä järjestelyhän palvelee etenkin niiden poliitikkojen etuja, jotka eivät voi talouden kautta ratkaisujaan puolustella. On helpompi vastustaa vaikka eläkeiän alarajan nostoa tai puolustaa massiivisia leikkauksia, kun samalla ei joudu julkisuudessa toteamaan päätösten vaikutusta odotettavissa olevaan kasvuun tai työllisyyteen.

Lisäksi on muuten outoa, että viestintäjohtaja joutui täsmentämään, että aina on ajateltukin niin, että ennuste kerrotaan vasta 29. päivä. Tämä ei selityksenä vaikuta oikein tolkulliselta, kun miettii että mitkä asiat ovat VM:n viestinnässä tärkeitä. Tuntuu oudolta, jos viestintäjohtaja ei ole perillä laitoksensa keskeisten mediaulostulojen aikatauluista. Toisaalta valtionhallinnossa tätäkään vaihtoehtoa ei voi sulkea täysin pois.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

6Suosittele

6 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (4 kommenttia)

Käyttäjän markkuhuusko kuva
Markku Huusko

Valtiosihteeri Raimo Sailas on sanonut, että VM:n ennuste ei merkittävästi poikkea edellisestä. Samaan hengenvetoon hän totesi, että 5 miljardin sopeutustoimet pitää yhä löytää.

Jaakko, olen samaa mieltä kanssasi siitä, että ihme kuurupiiloa, kun suhdanne-ennusteen tiedot kerrotaan ministereille kuitenkin ennen kehysriihtä.

Käyttäjän jaakkostenhall kuva
Jaakko Stenhäll

Tosiaan voi olla, että nuo ennusteet eivät paljoa eroa. Ja varmasti syynä voi olla sekin, että kaikki hallituksen sisäiset ristiriidat yritetään pitää minimissään, jolloin halutaan välttää riitely vielä siitä, miltä asiat tulevat näyttämään VM:n "riihenjälkeisessä" ennusteessa.

Avointa hallintoa se ei vain ikävä kyllä ole - mikä on sitä ihmeellisempää kun VM:n ennuste on joka tapauksessa vain yksi monista.

Sepetius Kangas

Hulluille ja herroille ei pidä näyttää keskeneräistä työtä. Tämä pitää hyvin paikkansa kokemukseni mukaan. Olen ollut työelämässä aika monissa kehitystyöryhmissä ja se vaan on niin, että jos sivulliset päästetään mukaan ennenkuin suunnitelman valmistuu se haittaa paljon koko homman toteutumista, Pahimmissa tapauksissa on koko suunnitelma hylätty jo ennen kuin se kunnolla päässyt alkuun. Huonosti on sekin toimiut, että pyydetään ehdotuksia enen kuin edes alotetaan niitä tulee vähän, Niissäkin joita tulee ei useimmissakaan ole asiaa tai puhutaan vallan muista seikoista. Tämä ei tarkoita, etteikö muualla tietämystä olisi ollut mutta sitä vain ei näy. Parhain on, että valmiin suunnitelma jälkeen sen annetaan olla esillä jokin aikaa ja katsotaan mitä siitä ajatellaan ja tehdään korjaukset jos hyviä vaihtoehtoja on esille tullut. Tämä menettely on mielestäni parhaiten toiminut. Täysi avoimuus ei aina sovi asiaan

Käyttäjän jaakkostenhall kuva
Jaakko Stenhäll

Kannattaa kuitenkin muistaa, että noiden talousennusteiden pitäisi lähtökohtaisesti olla vain työkaluja siihen, miltä pohjalta hallitus suunnitelmansa tekee (enkä siihen ota kantaa, vaikka reilua olisi kertoa, mitä asioita lähdetään ajamaan).

Tuon salaaminen on vähän samanlaista, kuin lääkäri kieltäytyisi kertomasta diagnoosia, minkä pohjalta antaa potilaalle lääkkeet. Eihän potilas siitä useinkaan mitään kostu, mutta antaisi se nyt muille lääkäreille mahdollisuuden arvioida miltä pohjin asiassas voidaan mennä metsään.

Toimituksen poiminnat